Review K-Drama Memorist (2020)

00:06

Bismillah,


Assalamualaikum.


Korang layan tak drama korea? Kalau ya kita geng! Tapi, kalau tak, aku nak rekemenkan satu drama ni. Actually, drama ni agak tenggelam sikit sebab masa diorang release tu, drama top yang lain pun release jugak. So, kalau tengok rating kat google tu, nampak tak tinggi sangat. Tapi! Tapi! Tapi! Aku rekemenkan korang mesti tengok drama ni. Bagi yang sukakan suspen, thrill, mystery dan crime genre, drama ni memang perfect.


Memorist.


Dah layan belum? Kalau belum aku nak spoilkan sikit citer pasal drama ni. Muahahaha.


Yoo Seung Ho And Lee Se Young Have Clashing Styles Of Work In New “Memorist”  Poster | Soompi


Drama ni tentang Dong Baek(Yoo Seung Ho), yang mana dia ni ada kuasa, kununnya bila dia bersentuhan dengan orang lain, dia boleh baca memori diorang. So, kalau ikutkan, aku pun tak nak duk dekat dengan dia ni(Kalau watak ni betul-betul wujud la kan haha). 


Nak dijadikan cerita Si Dong Baek punya kuasa ni, sampai satu Korea Selatan dan NIS  pun tau. So, dia ni kira memang aset negara la. Dia punya cita-cita pulak nak jadi polis, pastu dia ni pun hensem yakmat. Jadi mamang ngam sangat la kan. Dia pun diserap masuk la dalam polis pastu siap dapat gelaran SUPERSTAR DETEKTIF lagi, sebab dia banyak selesaikan kes yang polis biasa tak dapat selesaikan. Tapi satu je dia ni, dia punya baran tu tak leh bawak bincang. So, kat sini la jadi permulaan satu demi satu masalah. Haa, baran kat apa? Masalah apa? Aku tak nak cerita. Korang kena layan baru tau okay.


So, dalam cerita ni banyak lagi watak yang ada. Antaranya, Han Sun Mi(Lee Se Yeong), superintendent perempuan, yang paling muda dalam sejarah korea(aku over, sorry), pak cik ketua detektif(Ko Chang Seok), pastu Jr detektif(Yoon Ji On), and so on. 


Klimaks cerita ni bilamana Dong Baek and the gang ni start menyiasat tentang kehilangan seorang gadis. Kat sini la, sikit sikit dia dapat bongkar tentang pembunuhan bersiri. FYI, pembunuh bersiri tu pun ada kuasa boboiboy jugak. Nak tahu kuasa apa? Layan la dulu citer ni. Hehe. 


Mula-mula aku ingat bila diorang dapat selesaikan satu kes tu, kiranya nanti episod seterusnya keluar cerita pasal kes lain pula kan. Rupanya tak. Tekaan salah! Kes yang dia siasat tu rupanya berangkai. Haa amik kau. High Order Thinking betul cerita ni. Sampai satu tahap tu, aku dah tak boleh relate episod awal dengan yang seterusnya. Tapi pada episod akhir cerita ni, korang akan jadi macam, *wahh, sudah terang lagi bersuluh, satu-satu korang akan faham nanti. Yang penting! Korang jangan la sesekali skip, kalau tak nak jadi blur macam aku. Hahahhaha. 


Memorist" Unveils Character Posters Of Yoo Seung Ho And Lee Se Young


So, ape yang menarik cerita ni? First, dia punya jalan cerita tu agak fresh. Lain dari yang lain. Selalunya kalau kita sebut K-Drama, dalam kepala mesti bayang cringy, romantik kan. Yedak? Aku tak tau la korang. Tapi aku memang gitu Hahaha. Ape aku nak cakap kat sini, penulis cerita ni memang bijak sebab dia boleh olah jalan cerita sampaikan aku yang tengok ni pun jadi kepikiran gitu. Tak pasal-pasal malam-malam buta, asah skill menyelesaikan masalah. Haha. Aku boleh cakap, setiap episod, korang tak rasa bosan. 


Second, drama ni akan buat korang rasa, yang korang ni Dong Baek. Kenapa aku cakap gitu? Yela, tiap kali episod habis rasa macam "Yes, aku dapat teka sape pembunuhnya! Yes!". Sekali, masuk episod lain, keluar karakter lain pulak. Haa, rasain loh. Tapi, serius tak tipu. Bagi aku, cerita ni worth watching. 


So, mana yang tengah usha drama action, thrill, mystery, crime and suspen sikit-sikit. Boleh la try layan drama ni. Recommended! So, tu je honest review dari aku yang baru nak berkecimpung dalam bidang mereview drama ni. Sebarang komen, kritikan membina amatlah dialu-alukankan. Jangan maki je, please. Haha. (Tak ah gurau je)


Salam Sayang,

NurrA

You Might Also Like

16 Si Kici

  1. Wah, best lah cerita ni :D thanks for sharing

    ReplyDelete
  2. @Ayu.ju haah bg saya best jugak. Ada masa boleh la layan ya ayu :)

    ReplyDelete
  3. tengok half way je. itu pun tumpang husband tengok. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan! Hehehe boleh la buat layan masa lapang

      Delete
  4. singgah sini ^^Y

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/09/aku-bagi-kotak-misteri-pada-blogger.html

    ReplyDelete
  5. hai there. Boleh masuk list untuk tengok nanti ~

    ReplyDelete
  6. not bad. I kinda love it since I'm into these genres.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @ray Maybe you should try this one. It is exciting and full of actions plus the lead actor is handsome too XD

      Delete
  7. aritu ingat nak tengok drama ni tapi tak minat la heroin dia. tengoklah kalau ada mood nanti nak try tengok..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha actually kita pun minat hero dia je. layan sebab hero tu XD Ha, mungkin boleh amik mood dulu, sebab citer ni bukan citer romantik-romantik gitewww heheheh

      Delete

Kindly drop your words here :)
Please do not SPAM and be kind.
May Allah Bless you always :)

Dimension Hand